Her er verdens bedste tv-reklame

16x9

Verdens bedste reklame har ulykkelige grise i hovedrollen og er lavet af en fastfoodkæde

Årets bedste reklamefilm er netop blevet kåret ved reklame-VM i Cannes. Og det blev denne nostalgiske og usædvanligt lange tv-reklame, som vandt dobbelt Grand Prix i den verdensomspændende konkurrence.

Fortællingen om de sørgelige grise og den ulykkelige landmand, der starter forfra, er dermed kåret som verdens bedste tv-reklame i år. Det skriver brancheportalen bureaubiz.dk.

Den søde film er kåret som den bedste blandt 3.500 indsendte reklamefilm, og selvom man godt kunne tro, at det var Hanegal eller en anden mindre, økologisk kødproducent, der stod bag, er den faktisk produceret af den store mexicansk baserede fastfoodkæde, Chipotle.

En idealistisk fastfoodkæde vel at mærke. Påstandene om dyrevelfærd er ikke helt grebet ud af den blå luft, for Chipotle har oprettet fond, der støtter bæredygtighed, samt et loyalitetsprogram, hvor målet ikke er, at folk spiser mere, men lærer mere.

Juryen roste filmen for at give håb og optimisme - og rumme det for reklamefilm så sjældent sete element af øh-vi-tog-fejl, skriver bureabiz.

Se reklamen i videoen herover.

Alice Petersen (alpe@tv2.dk)