Derfor hitter danske serier i udlandet

16x9

Forskere forklarer, hvorfor 'Borgen' og 'Forbrydelsen' er så populære i udlandet

Det ikke nogen hemmelighed, at det går ret godt for danske tv-serier i udlandet:

Både 'Forbrydelsen 2' og 'Borgen' er nomineret til en Bafta for bedste internationale tv-serie i år og begge serier har triumferet stort i 2011 og 2012 og er blevet solgt til lande over hele verden.

Men hvorfor er netop de to serier så populære i udlandet? Naturligvis fordi de er gode.

Men ifølge forskerne Lynge A. Gemzøe og Gunhild Agger har serierne nogle helt særlige egenskaber, der gør at de skilder sig ud på den store internationale scene.

Det skyldes blandt andet at de to serier er rigtigt gode til Kinderægs-disciplinen: At levere flere historier i én. Det skriver Videnskab.dk.

Public service-pligt gør serierne bedre
"Begge serier opererer i flere lag på en gang. 'Forbrydelsen' fortæller en helt elementær spændingshistorie, men der foregår også ting rundt om selve krimiplottet, som man kan leve sig ind i. For eksempel er Danmark en krigsførende nation, og det bliver udpenslet i 'Forbrydelsen 2', hvor der er nogle moralske spørgsmål at tage stilling til," siger Gunhild Agger til videnskab.dk.

Og ifølge de to, er DR's public service-forpligtelser faktisk med til at gøre de danske tv-serier så gode.

Det er nemlig et nedskrevet dogme i DR Drama, at "DR's public service-status kræver, at vores produktioner - ud over 'den gode historie' - indeholder et overordnet plot med etiske/sociale konnotationer."

Derfor er det hos DR ikke nok, at en pige bliver myrdet og en kvinde forsøger at opklare mordet, som det ville være i mange amerikanske og engelske tv-serier.

DR-serierne skal også fortælle nogle større historier. For eksempel om familiens sorg, kommunalpolitik, børn, der bliver påvirket af forældres karriereræs eller brud på krigens spilleregler, som vi ser det i 'Borgen' og 'Forbrydelsen'.

Stærkt filmmiljø
Desuden er vi ifølge Gunhild Agger rigtigt gode til at lave tv-serier i Danmark fordi film og tv-miljøet i høj grad er smeltet sammen herhjemme.

Det betyder, at skuespillere, instruktører og det tekniske personale både laver film og tv-serier, ogf derfor er vant til "spillefilmskvalitet."

Endeligt har DR's dramaafdeling en tradition, hvor manuskriptforfatteren på en serie altid skal have stor indflydelse og have "final cut"-ret, så serien bliver et udtryk for en persons kunsteriske vision - og ikke markedsanalyser eller fokusgrupper.

Gunhild Agger har sammen med lektor Lynge A. Gemzøe undersøgt, hvorfor serierne er så populære i forskningsartiklen 'Søndagsdrama', der kan læses i Medielærerforeningens blad Cut.

Du kan læse mere på Videnskab.dk via linket øverst til højre.

Alice Petersen (alpe@tv2.dk)