TV 2 News slår aviser

16x9

TV 2s 24 timers nyhedskanal er igen i 2009 den mest fremgangsrige TV_station.

TV 2 News er igen i 2009 den mest fremgangsrige danske TV-station, og den har også nogle af de mest trofaste brugere. En gennemsnitlig News-seer bruger længere tid om dagen på kanalen, end en gennemsnitlig avisholder bruger på avisen.

Der var mange, der tvivlede på TV 2 News overlevelseschancer, da kanalen gik i luften 1. december 2006. Men godt skudt i gang af dækningen af Ungdomshusets rydning, har den 24timers nyhedskanal langsomt men stødt bidt sig ind i de danske seerandele.

50% fremgang på ét år
TV 2 News var den mest fremgangsrige danske TV-kanal i sidste halvdel af 2008, og det er den igen i det første halvår af 2009. I 2009 har stationen haft en seerfremgang på imponerende 50%, fra en seerandel på 1,6% til 2,4%.

Danskerne bruger samtidig mere og mere tid på at se TV 2 News. Den gennemsnitlige News-seer ser kanalen 36 minutter om dagen. Og det er længere tid, end avisholdende danskere dagligt bruger på avisen.

Højeste nogensinde
På TV 2 er man ovenud tilfredse med kanalens seerfremgang.

- I de seneste mange år har TV 2 haft en stabil kontaktflade til sine tv-nyhedsudsendelser på godt 3,5 millioner seere pr. uge, og det er lykkedes i kraft af en konstant udvidelse af nyhedstilbuddene på TV 2's hovedkanal - først om morgenen og siden om eftermiddagen og i middagstimerne. I år oplever vi for første gang et spring frem i antallet af kontakter til godt 3,7 millioner : det højeste nogensinde. Vi har fået nye seere til TV 2-familien, og det skyldes især TV 2 News, siger Michael Dyrby, Nyhedschef på TV 2.

News elsker nyheder
På TV 2 har man også en forklaring på, hvorfor News efterhånden er blevet populær blandt danskerne.

- TV 2 News kan stige på og præsentere den korte og rå nyhed, når den sker - og herefter folde den ud hele dagen og lade alle komme til orde, hvis nyheden er stor nok. News elsker nyheder, når de sker, og vi må gerne være nørdede og detaljerede, når bare det sker med begejstring, siger Michael Dyrby, der lover, at News har nye magasinprogrammer på vej.

Bjarke Hansen