Top 20 over TV-kendingsmelodier

16x9

Gennem tiden har TV-serier budt på uendeligt mange iørefaldende kendingsmelodier, hvoraf en hel del er blevet klassikere. Her er TVTID's bud på en top 20.

Når det gælder musikalske temaer og soundtrack, kan TV-serierne bestemt konkurrere med biograffilmene. Gennem tiden er der blevet kreeret uendeligt mange iørefaldende kendingsmelodier til både krimi-, drama- og komedieserier. Du kan høre 20 af dem ved at klikke på links'ne til højre.
Denne Top 20 byder udelukkende på amerikanske (og en enkelt engelsk) serie-temaer, men TVTID vender senere tilbage med en dansk version.

Deltag i afstemningen
Det amerikanske månedsmagasin Paste bragte for nylig en Top 40 over TV-kendingsmelodier, og her blev temaet fra Sams Bar (Cheers) stemt ind som nummer ét. Spørgsmålet er, om TVTIDs brugere er af samme mening?
Du har nu muligheden for at afgive din stemme - og evt. skrive en kommentar, hvis du ikke er enig i, at én af de udvalgte temaer fortjener at blive kåret som den bedste amerikanske TV-kendingsmelodi. Afstemningen finder du længere nede på siden.

Sams Bar/Cheers (Where Everybody Knows Your Name)
Komedieserien Cheers eller Sams Bar kørte i perioden 1982-1993 og er blevet genudsendt utallige gange siden. Temaet, som i virkeligheden er en sang, er kreeret af Judy Hart -Angelo og Gary Portnoy. Sidstnævnte har sat det i musik.
Where Everybody Knows Your Name passer perfekt til stemningen i en stambar - og de fleste af os har nok lyst til at komme et sted, hvor alle kender vores navn. Ud over at være iørefaldende byder sangen på en genial blanding af nostalgi og hygge.

M*A*S*H (Suicide is Painless)
Da TV-serien M*A*S*H blev lanceret i 1972, var den helt unik med sin blanding af krigstragedie og sort humor. I modsætning til forgængeren Hogan's Heroes er replikkerne i M*A*S*H ofte af grov galgenhumoristisk art, og musiktemaet Suicide is Painless (selvmord er smertefrit) signalerer både mod og tristhed. Den barske sangtekst blev skrevet af instruktøren Robert Altmans 14-årige søn Mike, men TV-versionen er - sikkert klogt nok - udelukkende instrumental.

Dr. Who (The Doctor Who Theme)
Doctor Who-temaet er et stykke musik, der blev komponeret af Ron Grainer og indspillet af Delia Derbyshire i BBCs radiofoniske Workshop. Musikstykket blev kreeret i 1963 og var dermed en af de allerførste elektroniske kendingsmelodier, der blev lavet til TV. Fire årtier senere er Dr. Who-temaet stadig en af de lettest genkendelige titelmelodier.

Twin Peaks (Falling)
Komponisten Angelo Badalamenti har adskillige gange leveret den musikalske baggrund til David Lynch' projekter. Han har således også komponeret hele soundtracket til den underfundige 80'er-serie Twin Peaks, deriblandt det kendte kendte Laura's Theme. Sangen Falling (uden vokal) blev kendingsmelodien til serien.

Bonanza
Bonanza-temaet fra westernserien af samme navn er et af de mest berømte TV-musikstykker nogensinde, og det er blevet lavet i forskellige versioner i de 12. sæsoner af serien. Det er skrevet af komponist-duoen Jay Livingston og Ray Evans, der bl.a. også står bag det populære Rawhide-tema.
Temaet er desuden blevet indspillet og fortolket i meget forskellige versioner af en lang række kunstnere. Blandt andre har Johnny Cash indspillet Bonanza-temaet på sit 16. album Ring of Fire: The Best of Johnny Cash, mens Michael Feinstein i 2002 lavede den seneste fortolkning af sangen på sit album Songs of Evans and Livingston.

Peter Gunn
Krimiserien Peter Gunn fra 1958 havde ikke været særlig nævneværdig, hvis det ikke var fordi den var akkompagneret af Henry Mancinis musik. Faktisk var serien det første TV-show, der lancerede moderne jazz i sit soundtrack. RCA udgav et album med musikken fra serien, og det blev så populært, at det lå nummer 1 på Bilboard Chart'en i ti uger og forblev på listen i to år. Henry Mancini blev Emmy-nomineret for temaet og fik to Grammy'er for albummet.
Peter Gunn-temaet er siden blevet indspillet af en lang række kunstnere lige fra Duane Eddy og Jimi Hendrix til Aerosmith. Selv Quincy Jones har indspillet en version af temaet - og så ved man, det er cool!

The Pink Panther/Den lyserøde panter
De fleste kan umiddelbart nynne melodien, bare de hører titlen Den lyserøde panter. Temaet er en instrumental komposition af Henry Mancini, som blev skrevet til 1963- filmen The Pink Panther og efterfølgende nomineret til en Oscar i 1964. RCA udgav melodien som single i 1964, og den nåede Top 10 på Bilboard'en og vandt tre Grammy'er.
Melodien har været intro-tema til samtlige Pink Panther-film - undtagen A Shot in the Dark og Inspector Clouseau.

The Persuaders/De uheldige helte
Krimiserien fra 1971 havde Tony Curtis og Roger Moore i hovedrollerne som de to internationale playboys Danny Wilde og Lord Brett Sinclair. Men selv om den med sin humoristiske tone var meget populær, kørte den kun i ét år, fordi Roger Moore blev optaget af James Bond-serien.
Temaet er komponeret af John Barry, som også er mesteren bag musikken til 11 Bond-film og uendelig mange andre film- og TV-kompositioner.

Fame (Baby Remember My Name)
Fame er en popsang, der blev skrevet af Michael Gore (musik) og Dean Pitchford (tekst) og lanceret i 1980 som tema-sangen til både Fame-filmen og -TV-serien. Sangen blev fremført af Irene Cara, som spillede Coco Hernandez i den originale film, og den vandt en Oscar for bedste originale sang og en Golden Globe for det samme.
I TV-serien, som kørte fra 1982-1987, blev sangen sunget af Erica Gimpel (som spiller TV-udgaven af Coco Hernandez), og senere af Loretta Chandler (i rollen som Dusty Tyler).

Hill Street Blues/Distrikt Hill Street
Distrikt Hill Street er en populær politiserie, der første gang gik i luften på NBC i 1981 og kørte i 146 episoder i primetime-TV helt til 1987. Tema-melodien blev skrevet af Mike Post(med Larry Carlton på guitar) og nåede en 10. plads på Billboard'ens Hot 100.
I 2004 samplede rapperen Cam'ron temaet i sangen Harlem Streets på sit første album Purple Haze, i 2006 skrev The Who sangen Mike Post Theme, som var inspireret af temaet, og i 2008 blev temaet samplet på Mariah Careys tredje single I'll Be Lovin' U Long Time.

Moonlighting/De heldige helte
Tema-sangen til Moonlighting (1985-1989) er skrevet af Lee Holdridge (musik) og Al Jarreau(tekst) - sidstnævnte har også indsunget sangen med sin bløde og behagelige vokal. Melodien er en af den slags temaer, der fuldt ud fanger stemningen i serien - hvor en tidligere mannequin Maddie Hayes (Cybill Shepherd) begynder at "moonlight'e" som privatdetektiv og involverer sig i et komplekst forhold til sin forretningspartner David Addison (Bruce Willis) - med 1980'ernes Los Angeles som den farverige baggrund.

Friends/Venner (I'll Be There For You)
Venner er - som bekendt - en af de allermest populære sitcoms, især blandt unge. Intro-sangen I'll Be There For You, der næppe behøver nærmere præsentation, er komponeret af Michael Skloff, teksten er skrevet af Allee Willis, og gruppen The Rembrandts fremfører den.

Dallas
TV-serien Dallas var et landemærke i 80'erne, hvor den blev en enorm succes. Egentlig begyndte sagaen om Ewing-familien som en miniserie i 1978 på CBS, men kom siden til at køre i 13 sæsoner fra 1978-1991. Dallas-temaet har fundet vej til popkulturen, hvor det bl.a. er blevet remixet af Crazy Frog og brugt af computerfirmaet Sun Microsystem i et software-udviklingsprogram.
Jerrold Immel har komponeret temaet, som er blevet spillet i seriens 140 afsnit.

X-Files/Strengt fortroligt
Den amerikanske film- og TV-komponist Mark Snow indspillede i 1996 det instrumentale tema til science fictionserien X-Files. Temaet fik kæmpesucces i de fleste lande - særligt i Frankrig, hvor det kom ind som nr. 1 på single-hitlisten. Med en antydning af gyserstemning giver intro-musikken en aura af paranormal og paranoi.
Mark Snow kreerede ekko-effekten i det berømte X-Files-tema ved et tilfælde. Snow sagde, at han havde kørt kompositionen igennem adskillige gange, men Chris Carter mente, at noget ikke var helt rigtigt. Carter gik ud af rummet, og Snow lagde sin hånd og underarm på sit keyboard i ren frustration. På den måde fremkom den særlige "sound".

Miami Vice/Miami patruljen
Temaet til Miami Vice blev skrevet og indspillet af Jan Hammer. Det blev først hørt af publikum i september 1984 og udgivet som single i 1985, hvor det nåede nr. 1 på Billboard'ens Hot 100. I øvrigt er Miami Vice-temaet det seneste instrumentale musikstykke, som har opnået den fine placering. Sammen med Glenn Frey's nr. 2-hit You Belong To the City har Miami Vice-soundtracket været det mest populære soundtrack lige indtil Disneys' High School Musical i 2006.

Baywatch (I'm Always Here)
TV-serien om de labre livreddere ved Californiens skønne kyst er den mest sete overhovedet med 1,1 milliard seere, og den har haft flere forskellige intro-sange. Den første var Above the Waterline med Kim Carnes. I DVD-udgaven af seriens første sæson er det originale tema erstattet af sangen Strong Enough, fremført af Evan Olson(fra albummet Audio). Det originale NBC-tema var sangen Save Me, sunget af Peter Cetera, med Bonnie Raitt på guitar og Richard Sterban (fra The Oak Ridge Boys) som en af backup-sangerne.

Men den musikalske intro, de fleste af os nok forbinder med Baywatch, er sangen I'm Always Here, sunget af Jimi Jamison(fra Survivor), som erstattede Save Me. Mange tror fejlagtigt, at det er seriens hovedperson David Hasselhoff, der selv synger. Men han har til gengæld sunget Current of Love, der er slut-temaet i sæson 2-4, og sammen med Laura Branigan har han sunget I Believe, som er slut-tema i sæson 5.

L.A. Law
Tema-melodien til L.A. Law er skrevet af Mike Post og indeholder en saxofon-solo af jazz-musikeren David Sanborn.
Seerne kunne forudsige stemningen i det enkelte afsnit af serien ved den måde, tema-melodien begyndte: Hvis den blev indledt med saxofonen ville afsnittet have en lettere tone. Hvis den derimod betyndte med guitar ville handlingen være mere dunkel.

Ally (Searchin' My Soul)
Serien om den smukke single-advokat Ally McBeal (Calista Flockhart), skabte med sine indbyggede animationer og filmtrick en helt ny stil. Serien kørte fra 1997-2002 og blev droppet, da seertallene var dalende. Intro-sangen til Ally er både skrevet og fremført af rocksangerinden Vonda Shepard, der også selv optræder i serien som entertainer i baren, hvor alle seriens karakterer tager hen efter arbejde. Hun spiller båe klaver, guitar og bas.

Folk og fæ/All Creatures Great and Small (Piano Parchment)
Temaet til Folk og fæ er det eneste ikke-amerikanske bud i denne Top 20. Den engelske serie om de tre dyrlæger, James Herriot, Siegfried Farnon og Tristan Farnon, (1978-1990), giver et indblik i 1940'ernes liv i det smukke Yorkshire. Titelmelodien har en klassisk tone og sætter en let og idyllisk stemning, der passer fint til det friske landliv. Temaet hedder Piano Parchment og er skrevet af Johnny Pearson.

Susanne Nielsen