Bornedals rekorddyre '1864' skiller vandene

16x9
De unge udgaver af brødrene Laust og Peter i '1864'. Foto: DR1

Første afsnit af DR's dramaserie '1864' får både ros og ris af anmelderne, som generelt er imponerede over seriens flotte billedside, men til gengæld

Danmarks Radios mest kostbare dramaproduktion til dato, den 173 mio. kroner dyre tv-serie '1864', har på forhånd fået en del kritisk omtale af bl.a. politikere, som mener, at serien viser et forvrænget billede af de reelle historiske begivenheder.

Se også: 'KLOVN'-pige får hovedrolle i '1864'

Nu, hvor første afsnit af '1864' endelig er rullet over skærmen, er der mildest talt også delte meninger blandt dagbladenes anmeldere, der svinger fra stor skuffelse til vild begejstring.

Samtlige anmeldere er enige om, at selve den billedmæssige formidling af fotograf Dan Laustsen er flot, men derimod mener flere, at den nutidige parallelhistorie, hvor den utilpassede efterskoleelev, Claudia (Sarah-Sofie Boussnina) involveres i de 150 år gamle begivenheder via en gammel godsejer, er overflødig.

Se også: Oversigt: Se, hvem der spiller hvad, i '1864'

Herunder ses et udpluk anmeldernes dom - og du er velkommen til at give din personlige vurdering i afstemningen til venstre på siden.

Politiken: Forrygende flot og velfortalt
Politikens tv-anmelder Henrik Palle har overvejende rosende ord til overs for første afsnit af '1864', som han belønner med 5 hjerter ud af 6.

"Billedmæssigt er ’1864’ noget af det flotteste danske tv-drama, denne anmelder har lagt øjne til," skriver Henrik Palle om det visuelle indtryk, mens han også er begejstret for instruktøren Ole Bornedals fortæller-evne:

"Først og fremmest er der grund til at rose. For det episke drive, man fornemmer fra første anslag og de tydelige referencer til ’Jeg er Dina’. For det konsekvente i billedsyn og farveholdning, der giver international fornemmelse," skriver Henrik Palle om afsnittet.

Se også: Satire: Sådan bruger DR dine licenspenge

Henrik Palles eneste anke mod Ole Bornedals instruktion er, at karaktererne angiveligt bliver for hårdt trukket op:

"En del af præstationerne skæmmes en smule af karikatur. Sidse Babett Knudsens Johanne Louise Heiberg er prægtig, men også grimasserende, og Nicolas Bros gale biskop Monrad kammer over i grotesken," konstaterer han.

Jyllands-Posten: '1864' er vildt på afveje
Ovre i den modsatte grøft befinder Jyllands-Postens Nanna Frank Rasmussen sig. Hun giver bare 3 stjerner og skriver under overskriften "1864 er på vilde afveje":

"Historieforvridningen er et konceptuelt problem, men der er meget andet galt med Ole Bornedals '1864'... Det er den abrupte sammensyning af de to parallelhistorier og -tider, der i første afsnit får '1864' til at virke som en mystisk og uskøn blanding mellem 'Bryggeren' og en socialrealistisk ungdomsfilm a la 'Bagland' (2003). Det virker ikke blot afsporende for koncentrationen og for indlevelsen. Det virker også forceret," lyder det blandt andet i Jyllands-Postens anmeldelse.

Se også: Stor guide: Efterårsferiens bedste tv

Ekstra Bladet: Man fornemmer den pædagogiske pegefinger
Hos Ekstra Bladets Henrik Queitch er der ligeledes en del irritation at spore over seriens nutidige parallelunivers, og han har også kun 3 stjerner til overs for det indledende afsnit.

"Serien er angiveligt inspireret – så har man ikke sagt for meget – af Tom Buk-Sweintys roste ’Slagtebænk Dybbøl’ – men den nutidige rammefortælling står for Bornedals egen regning. Ideen har muligvis været, at gøre historien mere nærværende for unge seere og samtidig komme med en lidt banal pointe om, at vi stadig er en nation i krig, men det virker ærlig talt noget søgt," skriver han blandt andet og irriteres desuden over instruktørens moraliseren og den "salvelsesfulde fortællerstemme".

"Man fornemmer tydeligt den pædagogiske pegefinger her", lyder det fra Henrik Queitch.

B.T.: Bornedals krigsdrama er en fuldtræffer
B.T.s anmelder Niels Lind Larsen er helt oppe i det super begejstrede felt og giver Ole Bornedal og '1864' 5 stjerner under overskriften "Bornedals krigsdrama er en fuldtræffer". Først og fremmest betages han af Bornedals evne til at male de store følelser frem:

"Der er gnistrende passion og befriende højt til loftet i første kapitel af Ole Bornedals storslåede '1864'. Bornedal er moralsk. Han har hang til det højtravende og til storladne følelser, og med ’1864’ har han fundet en fortælling, som ikke bare kan rumme det store swung, men som løftes af det. Sikke et format. Sikke billeder. Sikke en ømhed i historien," lyder det fra B.T.s anmelder.

Berlingske: Tynget af manérer og nutidsfortælling
Hos Berlingskes anmelder Jesper Eising er holdningen mere forbeholden:

"Olde Bornedal er en eminent billedmager, men første afsnit af hans ambitiøse tv-serie om krigen i 1864 var tynget af mange manérer og en nutidsfortælling med manglende resonans," skriver Jesper Eising, som bl.a. efterlyser flere "strubegribende øjeblikke".

Hvad mener du? Giv din mening til kende ved at deltage i tv2.dks afstemning her i artiklen