TV3 viser ulovligt mange reklamer

16x9

Både TV3, TV3+ og TV3 Puls overtræder hver eneste dag reglerne for, hvor mange TV_reklamer der må vises

Både TV3, TV3+ og TV3 Puls overtræder hver eneste dag reglerne for, hvor mange TV-reklamer der må vises på dansk TV

Hvis du er én af dem, der synes, at TV3, TV3+ og TV3 Puls sender for mange reklamer - så har du ret. I hvert fald ifølge EU's lovgivning på området.

Gallup TV-Meter har i september og oktober undersøgt hvor meget af de tre kanalers sendetid, der går med reklamer, og ifølge målingen, så er reklametiden 20-25% længere end tilladt per time. Det skriver Politiken.

Højst 12 minutter i timen
TV3 har hovedkvarter i England, og er derfor underlagt engelsk lovgivning.

Men i England er man også underlagt EU-lovgivningen på området, og derfor har det danske Radio- og TV-nævn sendt en anmodning til den engelske TV-myndighed Ofcom om, at de får TV3-stationerne til at overholde gældende regler på området.

- Radio- og TV-nævnet kan ud fra TV-Meters statistikker konstatere systematisk overtrædelse af reklametidsreglerne. Nævnet er overrasket over, at en i øvrigt seriøs aktør overskrider reglerne i det omfang, siger nævnets formand, Christian Scherfig til Politiken.

- Ifølge reglerne må der maksimalt sendes reklamer i 20 procent af tiden, det vil sige 12 minutters reklame for hver sendetime.

- Reklametidsreglerne er reguleret i den engelske radio- og TV-lovgivning og det bagvedliggende EU-direktiv. Derfor vil det være et naturligt skridt for Ofcom at reagere på overskridelserne, siger Christian Scherfig.

Har ikke lyst til at reagere
Ofcom har dog ikke autoritet til at give TV3 andet end en anmodning, og ifølge professor og medieforsker Frans Mortensen fra Aarhus Universitet, så er der heller ikke meget, der taler for, at de skulle have lyst til at genere udenlandske TV-stationer med base i England.

- Storbritannien tjener formuer på, at TV-stationerne holder til i landet. Så de har ikke nogen fordel af at lege bussemand. Men det nye mediedirektiv giver mulighed for at gå til EU-kommissionen, hvis der ikke sker noget. Og når det gælder TV3's reklameovertrædelser, så svigter Ofcom sin tilsynspligt, hvis de ikke griber ind, siger han.

"Vi overholder reglerne"
Både på TV3 og SBS TV, der også bliver beskyldt for ikke at leve op til EU-reglerne, mener man, at man lever op til den gældende lovgivning.

Men begge kanaler vil dog kigge på evt. anmodninger fra Ofcom eller EU, skulle de komme.

Bjarke Hansen