Topmodel for modejournalister, WHAT??

16x9

Først troede vi, det var et comedy-program, men vi blev klogere. 'Stylista' er i ramme alvor en blanding af tusind programmer, som alle falder til jorden.

Alle ved vel, at man bedst bliver journalist - eller modejournalist ved at deltage i et reality-program, hvor hovedpræmien er et job som netop dette. Eller hvad!?

Ny satsning - dårligt TV
Det var næsten et uheld, at undertegnede i går fik zappet ind på premieren på programmet Stylista, som er TV3s nye satsning inden for hamrende dårligt TV. Nu skal det ikke lyde for barskt, men altså, vi troede, at der ikke fandtes noget TV så sært som Paris Hiltons New BFF (Best Friend Forever) - i går aftes blev vi klogere.

Ambitiøse modeentusiaster?
For at give dem, der ikke har set programmet, en fair chance for selv at vurdere det, beskrives konceptet således på tv3.dk:
- Hvis 'The Devil Wears Prada' var en realityserie, ville det være 'Stylista'. 11 ambitiøse modeentusiaster kæmper om et yderst eftertragtet job på modemagasinet Elle. De skal arbejde som assistenter for Elles modenyhedsredaktør Anne Slowey, et krævende men højt respekteret modeikon. Deltagerne udfører i hvert afsnit én assistentopgave og én redaktionel opgave. Hver uge fyrer Anne i samråd med Elles kreative direktør, Joe Zee, en deltager, og den assistent, som overlever alle fyringsrunderne, får tilbudt en rigtig redaktionel stilling på Elle. Førstepræmien inkluderer også en lejlighed på Manhattan og tøjindkøb i Hennes og Mauritz i et helt år til en samlet værdi af 100.000 dollars".

Vores beskrivelse
Så skulle alle vist være med. I denne beskrivelse er der ikke noget udeladt, men hvis man så programmet i går, så ville beskirivelsen måske lyde således:
- Hvis man parrer Topmodel, Project Runway og KLOVN til en ny realityserie, ville det være Stylista. 11 sindssyge freaks kæmper om et yderst eftertragtet job på modemagasinet Elle. De skal arbejde som assistenter for Anne Slowey, et krævende, men højt respekteret modeikon, der ynder at udstille deltagerne. Deltagerne udfører i hvert afsnit en idiotopgave og en angivelig redaktionel opgave. Hver uge sender Anne i samråd med Elles kreative direktør Joe Zee, en af deltagerne hjem til deres rette miljø.

Tidsbesparende 'uddannelse'
Hvor mange her hjemme bruger 10 år i folkeskolen, 3 år på gymnasiet og 4 eller 5 år på journalistuddannelsen, så kan man i USA blot melde sig til et reality-program og så blive journalist på 8 uger. Her kan altså virkelig spares noget tid, mine damer og herrer.

De 11 deltagere er mildest talt nogle sære sjæle. Det er intet under, at man nogle gange kan sidde her i rolige Europa og tænke sit om amerikanerne, når det er den måde, de fremstilles på. På den anden side set, så indeholder programmet også de typer, der skal til for at gøre det interessant - her er den homoseksuelle (muligvis flere), den rige/forkælede, brysterne, den tykke og de mere tilbagelænede. Vi må dog indrømme, at hvis det var 11 almindelige journalistaspiranter, ville det nok være et SUPER kedeligt program.

Latterliggørelse i udfordringerne
Den første udfordring, som var den såkaldte assistentopgave, gik ud på at tilberede og anrette morgenmad til Anne Slowey. Det virkede lidt som en latterliggørelse af deltagerne, da netop denne opgave skulle vise deres kreative talent inden for modebranchen.

Tabte sig selv undervejs
Afsnittets redaktionelle opgave var mere i tråd med selve bladet, deltagerne skulle i grupper af 3-4 finde deres personlige stil, som passede til en arbejdsplads. Her gik der for alvor diva og amerikaner i den, da Kate (brysterne) blev presset af de andre til at tage noget knap så vovet tøj på, som hun ellers gik med. Hun var ikke stærk nok til at trumfe igennem, men konkluderede allerede efter de første to dage, da afgørelsen af konkurrencen faldt, at hun havde lært meget i processen indtil videre. Som hun sagde, havde hun gennemgået en forandring, men undervejs i processen tabte hun sig selv. Meget dybsindig konklusion efter blot to dage - og meget hurtig proces.

Mangler charmen
Alt i alt har programmet taget opbygningen fra Topmodel med de 11 deltagere, der alle bor i samme hus og kæmper i to opgaver hver gang, til sig. Charmen, som Topmodel - der kører på 12. Sæson i USA - har, formår programmet dog ikke at indfange. Derfor falder det til jorden. I modsætning til netop Topmodel det virker mere som en latterliggørelse af modebranchen, end en hyldest til den.

Ingen sæson 2
Vi kan dog glæde seerne med oplysningen om, at der endnu ikke er en sæson 2 af programmet i støbeskeen - vi beder til, at der heller ikke kommer det. Programmet får to stjerner herfra. Selv om det efter vores mening er møg-dårligt, så slår det altså ikke Paris Hiltons BFF'er - især fordi, der er lavet både en 2'er og en 3'er af det program.

TVTID siger ******

Louise Vilsbøl