90´ernes programmer er tilbage!

16x9

Den danske programflade bliver i øjeblikket indtaget af programmer, som bygger på et koncept, der stammer fra 90´erne. TV 2s programchef mener, at vi er midt i en retro-bølge.

Tilsyneladende er vi altid inde i en overgang, hvor vi henter inspiration fra ét eller andet tidligere årti. Det gælder for tøj og mode, kunst og arkitektur, og altså også underholdning og TV. Efter en (meget) lang periode, som for øvrigt ikke ser ud til at stoppe foreløbigt, har det især været pastelårtiet 80´erne, som har været inspirationskilde til alskens nye tiltag i forskellige brancher. Tresserne har dog også luret i baggrunden de sidste par år, og er fx skyld i de mange smalle snit, der har domineret modetøj på det seneste. Men på TV-skærmen, der er det 90´erne, som nu igen titter frem.

Den store 90´erfest på TV 2
90´ernostalgien har tilsyneladende ramt TV 2 først. Et program som Den store klassefest er en direkte genoptagelse af det samme program, som havde kæmpe succes i slut-90´erne med Kamilla Gregersen som vært. Det samme er Stjernetræf, som dog er blevet strammet lidt op i tidens barskere reality-ånd. Men også et program som TV2s nye kendisquizshow Nyhedsministeriet henter direkte inspiration fra et populært 90´erkoncept, - Mette Lisby og Michael Meyerheims legendariske Ugen der gak.

Program­chef på TV 2, Keld Reinicke, siger til MetroXpress, at det er oppe i tiden at se tilbage på 'de store klassikere':

"Vi er midt i en retro-bølge. Det er en tendens, vi ser på verdensplan. I takt med at udbuddet af kanaler og klip på YouTube vokser, satser tv i højere grad på det velkendte. Nogle gange vil man bare gerne have noget, man kender. Det er mere trygt end det nye"

Keld Reinicke fra TV 2 understreger dog, at det ikke er meningen, at de gamle programkoncepter skal dominere sendefladen:

"Hvis man bliver alt for retro, tager man gnisten fra en tv-kanal. Det handler om at kombinere god retro med nye tiltag. Bolsjerne skal være blandede"

Ekspert er skeptisk
Medieforsker ved Aarhus Universitet, Hanne Bruun, kan godt se det fornuftige i, at TV 2 satser på de kendte og sikre succeser. Men hun advarer om, at man ikke glemmer innovationen:

"Man ved, at et program som 'Den store klassefest' var en succes, og det er en god mulighed for at skabe konkurrence til DR's 'X Factor' på den slagmark, som fredag aften er på tv-fronten. Men jeg håber ikke, det bliver en 'museums-trend'; at det, der har haft succes, lige får en tur i møllen igen. TV 2 har brug for at være en kanal, der satser på talent og skaber nye programmer. Ingen har lyst til at blive koblet til museum og genbrug"

Hanne Bruun påpeger ligeledes, at der kan være økonomiske fordele ved, at genbruge koncepter i stedet for at skabe nye. Det afviser Keld Reinicke dog:

"De penge, man betaler for et format, er så små, i forhold til hvad det koster at producere programmet"

Ingen retro på DR
Hvis der er ét TV-program, som danskerne forbinder med 90´erne, så må det være Casper Christensens gigant-gennembrud Husk lige tandbørsten. Men der er dog foreløbigt ingen planer om, at forsøge sig med en genoplivning af konceptet:

"Det er lidt risikabelt, fordi alle husker det som et fantastisk program, og det var det også, men tiderne skifter. Det er ikke sikkert, at man vil synes, programmet er så vildt i dag som dengang. Så skal det tilføres noget nyt. Det er altid en chance at tage, når man gentager en succes"

Siger DRs nyhedschef Jan Lagermand Lundme.

Bjarke Hansen